Tu powstają nowe drogi w województwie kujawsko-pomorskim. Dobra wiadomość dla kierowców [GALERIA]
W województwie kujawsko-pomorskim trwają intensywne inwestycje w rozwój infrastruktury drogowej, które mają na celu poprawę komunikacji i bezpieczeństwa mieszkańców. Powstają nowe drogi oraz modernizowane są istniejące trasy, co ułatwi transport zarówno lokalny, jak i tranzytowy. To kluczowy krok w kierunku rozwoju regionu i przyciągania inwestorów. Zobaczcie szczegóły.
S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo
S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25
Umowę na realizację pierwszego odcinka, w systemie „Projektuj i buduj”, zawarto w maju 2022 roku. Trasa drogi w dużej mierze będzie przebiegać wzdłuż obecnego śladu DK10, a w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (dawniej Emilianowo) zaplanowano parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
W przypadku DK25 w rejonie Brzozy zaprojektowano nowy przebieg drogi, co pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza, odciążając dotychczasowy, intensywnie użytkowany odcinek. Obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji ZRID. We wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał postanowienie dotyczące ponownej oceny oddziaływania na środowisko, co wymagało dostosowania projektu do nowych wymagań. Wojewoda Kujawsko-Pomorski zakończył postępowanie dowodowe i ustalił treść końcowej decyzji ZRID.
Równolegle prowadzone są prace nad projektem wykonawczym oraz specyfikacjami technicznymi, a także przeprowadzono badania archeologiczne.
Emilianowo - Solec
S10 Emilianowo - Solec
Drugi odcinek trasy rozpocznie się za planowanym węzłem Bydgoski Park Przemysłowy i będzie prowadził w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec Kujawski (wcześniej Solec). W ramach projektu przewidziano budowę Obwodu Utrzymania Makowiska oraz węzła Bydgoszcz Łęgnowo (dawniej Makowiska).
Inwestycja ma na celu ułatwienie dojazdu do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz domknięcie południowej części obwodnicy Bydgoszczy. Umowę na realizację podpisano we wrześniu 2022 roku. Obecnie trwają prace nad finalizacją projektów technicznych, wykonawczych i specyfikacji technicznych, które są weryfikowane przez inżyniera kontraktu.
Prowadzone są także uzgodnienia dotyczące przebudowy kolizji z gestorami sieci, takimi jak PSE, PSG czy Enea Operator. Zakończono badania archeologiczne, a inwestycja podlega ponownej ocenie oddziaływania na środowisko.
Solec - Toruń Zachód
S10 Solec - Toruń Zachód
To najdłuższy z czterech odcinków trasy S10 Bydgoszcz – Toruń. W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego węzła Solec Kujawski (wcześniej Solec) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych w Cierpicach. Umowę na realizację podpisano w maju 2022 roku.
Projekt obejmuje również budowę przejścia dla dużych zwierząt, które będzie obejmować zarówno trasę S10, jak i sąsiadującą linię kolejową nr 18. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód. W lutym zakończono prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym, a procedura uzyskiwania decyzji ZRID jest nadal w toku.
W październiku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał postanowienie dotyczące ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Wykonawca kontynuuje opracowywanie wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
Toruń Zachód - Toruń Południe
S10 Toruń Zachód - Toruń Południe
Czwarty odcinek trasy S10 obejmuje przebudowę istniejących węzłów Toruń Zachód i Toruń Południe oraz budowę dwóch nowych węzłów – Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. W ramach projektu zaplanowano budowę sześciu nowych obiektów inżynierskich oraz remont pięciu już istniejących. Droga ma zapewnić lepszy dojazd do autostrady A1.
Istniejący odcinek S10, pełniący funkcję południowej obwodnicy Torunia, został wybudowany niemal 20 lat temu jako jednojezdniowa droga ekspresowa z pasem rezerwy, który obecnie zostanie wykorzystany do budowy dwujezdniowego układu 2x2, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Umowę z wykonawcą zawarto w styczniu 2023 roku.
W kwietniu złożono wniosek o decyzję ZRID, a 7 października Wojewoda Kujawsko-Pomorski wszczął postępowanie w tej sprawie. Wykonawca kontynuuje opracowywanie wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
Nowa infrastruktura
S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25
- długość: 8,9 km (S10) i 5,4 km (DK25)
- wykonawca: Intercor
- wartość umowy: 411 mln zł
S10 Emilianowo - Solec
- długość: 8,6 km
- wykonawca: Polaqua
- wartość umowy: 240 mln zł
S10 Solec - Toruń Zachód
- długość: 21,2 km
- Wykonawca (konsorcjum): Kobylarnia (lider) i Mirbud
- wartość umowy: 426 mln zł
S10 Toruń Zachód - Toruń Południe
- długość: 11,9 km
- wykonawca (konsorcjum): Rubau Polska (lider) i Poltores
- wartość umowy: 340 mln zł