- Marwit powstał w 1993 roku jako niewielkie przedsięwzięcie młodego przedsiębiorcy.
- Firma kontrolowała do 70% rynku soków niepasteryzowanych w Polsce.
- W 2021 roku ogłoszono upadłość dwóch spółek powiązanych z marką, z łącznym zadłużeniem ok. 183 mln zł.
- Obecnie na sprzedaż wystawiono dwie nieruchomości w Złejwsi Wielkiej o łącznej wartości ponad 28 mln zł netto.
To był prężny zakład produkcyjny nieopodal Torunia
Firma Marwit rozpoczęła działalność w 1993 roku, gdy młody, 20-letni przedsiębiorca zainwestował zaledwie 2 tysiące złotych. W kolejnych latach niewielkie przedsięwzięcie przekształciło się w jednego z największych graczy na rynku soków niepasteryzowanych, kontrolując w szczytowym okresie nawet 70 proc. tego segmentu.
Produkcję prowadzono początkowo w Toruniu, a następnie w Złejwsi Wielkiej, gdzie rozbudowywano zakład i poszerzano ofertę o surówki oraz smoothie. Przez wiele lat marka była synonimem świeżych, jednodniowych soków w Polsce.
Pandemia rozpoczęła upadek firmy
Problemy zaczęły się wraz z pandemią, która poważnie zakłóciła łańcuchy dostaw i pogłębiła trudności finansowe przedsiębiorstwa. W 2020 roku działalność została wstrzymana, a rok później sąd w Toruniu ogłosił upadłość dwóch spółek powiązanych z marką. Łączne zadłużenie sięgnęło blisko 183 mln zł.
Likwidacja zakładu i ostateczny koniec
Od tego momentu trwa proces wyprzedaży majątku. Obejmuje zarówno nieruchomości, jak i maszyny oraz wyposażenie. Obecnie wystawiono na sprzedaż kolejne dwie nieruchomości położone w Złejwsi Wielkiej.
Cena minimalna pierwszej z nich została ustalona na 4,47 mln zł netto, natomiast druga, wchodząca w skład masy upadłościowej spółki Marwit Foods, wyceniona została na co najmniej 23,73 mln zł netto.
Termin składania ofert wyznaczono do końca lipca 2025 roku.
Historia Marwitu to przykład błyskawicznego rozwoju i upadku przedsiębiorstwa, które przez lata dominowało w swojej branży. Mimo sukcesów rynkowych, firma nie poradziła sobie z kryzysem pandemicznym i narastającym zadłużeniem. Dziś trwa proces likwidacji majątku, a marka znika z polskiego rynku.