Nowe składy kolejowe już niebawem
W 2027 roku na trasy w województwie kujawsko-pomorskim wyjadą siedem nowoczesnych elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Te energooszczędne i klimatyzowane składy, wyposażone w zaawansowaną elektronikę, zapewnią komfortową podróż dla 360 pasażerów – 160 na miejscach siedzących oraz 200 na stojąco.
Pociągi będą czteroczłonowe, dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz wyposażone w stojaki na rowery. Inwestycja, której wartość przekracza 329 milionów złotych, jest finansowana z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza (FEKP) 2021-2027 oraz funduszy rządowych.
Sporo pieniędzy na inwestycje kolejowe
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zainwestował dotychczas w tabor kolejowy ponad 571,4 miliona złotych (po uwzględnieniu inflacji). Dzięki tym inwestycjom nowoczesne pociągi zakupione przez władze regionu obsługują obecnie 75% połączeń pasażerskich.
W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczy na dopłaty do przewozów pasażerskich 237 milionów złotych. Kwota ta obejmuje rekompensaty dla przewoźników Arriva i Polregio oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej i dworców, które wyniosą łącznie 31,3 miliona złotych.
Ścisła współpraca regionów
W odpowiedzi na potrzeby pasażerów samorząd województwa kujawsko-pomorskiego dostosował rozkłady jazdy pociągów, aby ułatwić dojazdy do szkół, uczelni i miejsc pracy oraz powroty do domów. We współpracy z innymi województwami stworzono również dogodne połączenia umożliwiające podróże nad Bałtyk.
W ubiegłym roku na trasie Toruń – Kołobrzeg zadebiutował wakacyjny pociąg Rybitwa, który podczas letnich weekendów przewiózł osiem tysięcy pasażerów. W nowym rozkładzie jazdy, obowiązującym od 15 grudnia 2024 roku, uruchomiono pociąg Barnim, kursujący z Bydgoszczy Głównej do Szczecina Głównego. Połączenie to, współfinansowane przez samorządy województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, zapewnia wygodny dojazd do Szczecina oraz nad zachodnie wybrzeże.