Brama Bydgoska została zbudowana w latach 20. XIX wieku, w tym samym czasie co Brama Lubicka i Brama Chełmińska, które były częścią wewnętrznego pierścienia Twierdzy Toruń. Wszystkie rozebrano lub zostały zniszczone w okresie międzywojennym ubiegłego wieku. Pod Bramą Bydgoską jeszcze sto lat temu znajdowały się tory tramwajowe.
Nadzór archeologiczny nad inwestycją przy alei Św.Jana Pawła II prowadzi Muzeum Okręgowe w Toruniu.
Stare schody znajdują na wysokości dawnego przystanku autobusowego dla jadących z mostu drogowego. Są dobrze zachowane. Znamy przybliżoną lokalizację Bramy Bydgoskiej ze starych zdjęć, ale dzięki temu odkryciu mamy coraz więcej danych, gdzie dokładnie stała – mówi archeolog Leszek Kucharski z Muzeum Okręgowego.
To kolejne ważne odkrycie dla historii Torunia. Czekamy na kolejne, bo niewykluczone, że podczas korytowania coś ciekawego zostanie odsłonięte.
Nie są to pierwsze odkrycia przy tej budowie. Na Wałach gen.Sikorskiego był zabytkowy bruk - kostka bazaltowa, zresztą częściowo wykorzystana przy dalszych pracach. Do lepszego poznania architektonicznej przeszłości miasta przydadzą się zarysy XVI-wiecznych domów, stojących kiedyś po południowej stronie Wałów. Miejsce to nazywane jest przez historyków Zaułkiem Kołodziejskim.
Kolejne znaleziska nawiązywały do Twierdzy Toruń, między innymi fragmenty szopy do przechowywania armat plus dwie kule armatnie. Z kolei w ul. Chopina zostały odkryte grube mury zachodniego przyczółka Bramy Bydgoskiej, a także stary wodociąg z początków XX wieku. Nie lada gratką okazały się również mury trzech niezależnych budowli, datowanych wstępnie na przedział od XIV do XVI wieku.
Wszystkie te odkrycia pozwolą historykom i archeologom na bliższe poznanie historii Chełmińskiego oraz Bydgoskiego Przedmieścia.