Będzie duża inwestycja na zachodzie Torunia
Nowa zajezdnia tramwajowa powstanie w zachodniej części Torunia, w Strefie Toruń-Zachód, zgodnie z założeniami planu rozwoju przestrzennego miasta na lata 2024-2029+. Lokalizacja obejmie teren o powierzchni około 11,5 ha, położony na przedłużeniu ul. Łukasiewicza, między Castoramą a lotniskiem, blisko granicy miasta. Obiekt zostanie zaprojektowany z myślą o obsłudze nowoczesnego taboru tramwajowego.
Nowoczesny obiekt
W ramach inwestycji powstaną m.in. hala naprawczo-warsztatowa wyposażona w tokarkę podtorową i stanowisko do diagnostyki kół oraz hala odstawcza. Ważnym aspektem projektu będzie dbałość o ekologię – zajezdnia będzie energooszczędna i korzystać z odnawialnych źródeł energii, które będą magazynowane i wykorzystywane na miejscu. System retencji wód opadowych oraz myjnia z zamkniętym obiegiem wody pozwolą na minimalizację zużycia zasobów naturalnych.
Dojazd do zajezdni zapewnią dwie główne trasy: od południa przez Szosę Bydgoską oraz od wschodu przez ul. Łukasiewicza, wzdłuż przyszłej trasy średnicowej.
Budowa zajezdni ma się rozpocząć w czwartym kwartale 2026 roku, a zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2029 roku.
Wycinek prasowy z lat PRL ("Czesanka" 25 II 1979, nr 4 (24), s. 1). Na zdjęciu z epoki front zajezdni tramwajowej przy ul. Sienkiewicza 24/26 na Bydgoskim Przedmieściu.
Stara zajezdnia tramwajowa w Toruniu
Obecna zajezdnia tramwajowa w Toruniu działa od 1891 roku, czyli od momentu powstania miejskiej komunikacji. Ze względu na ograniczoną przestrzeń i zabytkowy charakter, nie spełnia już współczesnych wymagań. Brakuje miejsca na instalację nowoczesnych urządzeń, takich jak tokarka podtorowa czy myjnia, które są kluczowe dla sprawnej obsługi i remontów taboru. Wprowadzenie takich rozwiązań w istniejącej infrastrukturze wiązałoby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów, co negatywnie wpłynęłoby na efektywność całego obiektu. Niemożność dostosowania zajezdni do współczesnych standardów sprawia, że jej rozbudowa nie jest możliwa, a potrzeby miasta wymuszają budowę nowego, nowoczesnego obiektu.
Zobaczcie film zapowiadający nowe kierunki rozwoju Torunia
Powstanie nowa linia tramwajowa
Planowana linia tramwajowa na zachód Torunia będzie dwutorowa i liczyć około 3500 metrów pojedynczego toru. Trasa rozpocznie się przy pętli Motoarena, gdzie przez pierwsze 100 metrów przebiegnie w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej. Następnie skręci w ul. Pera Jonssona, prowadząc w pobliżu Motoareny Toruń.
Dalszy odcinek poprowadzi na północny zachód, wzdłuż projektowanej drogi w ciągu ul. Łukasiewicza, i zakończy się przy nowej zajezdni tramwajowej. Na trasie przewidziano trzy zespoły przystanków, co poprawi dostępność komunikacyjną tego obszaru. Torowisko w większości zostanie wykonane w technologii zielonej, co pozwoli na integrację infrastruktury z otoczeniem i wpłynie korzystnie na środowisko.