Tym razem Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego proponuje trasę przez Port Drzewny, Stary Toruń, Przysiek, Stawy Przysieckie, Barbarkę, z zakończeniem na Wrzosach. Spotkanie uczestników na przystanku MZK przy ul. Starotoruńskiej (obok kościoła) o godz. 9.15. Wyprawą będą kierować przodownicy turystyki pieszej PTTK - Hanna Czech i Feliks Paraszkiewicz.
Polecany artykuł:
Pomysł budowy Portu Drzewnego powstał na początku lat 80-tych XIX wieku, kiedy Wisłą spływało wiele tratw z drewnem. Ilość pni spławianych wodą w czasie jednego sezonu liczona była w milionach. O budowę portu zabiegała toruńska Izba Handlowa, do której powstania przyczynił się burmistrz Theodor Koerner. Plany budowy portu drzewnego istniały już w 1889 roku, ale nie doprezycowano miejsca jego budowy: w Toruniu, Grudziądzu czy Solcu Kujawskim. Ostatecznie pozwolenie na budowę Portu Drzewnego pruskie władze wydały w 1897 roku, lecz prace ruszyły dopiero po siedmiu latach, w roku 1904 - opowiada Henryk Miłoszewski, prezes Oddziału Miejskiego PTTK w Toruniu.
Wyliczono, że budowa portu pochłonie około 3.000.000 marek. Inwestycja trwała do 1909 roku. Otwarcia portu dokonano przy huku armatnich wystrzałów i dźwiękach orkiestry wojskowej. W tym czasie usypano sztuczną groblę pomiędzy prawym brzegiem Wisły, a Kępą Korzeniec - jedną z kilku wysp wiślanych należących do miasta Torunia. W końcu XIX wieku wyspa ta obejmowała obszar 54 ha. Zlikwidowało ją powstanie grobli. W roku 1910 na potrzeby Portu Drzewnego zbudowano linię kolejową Toruń – Czarnowo, z odgałęzieniem do portu. Port Drzewny posiadał zbiornik wodny o wymiarach 2000 x 300 metrów. Jego przeznaczeniem było przyjmowanie transportów drzewa w postaci zbitych z pni tratw.
Wycieczka zapowiada się bardzo interesująco. Przypomnijmy - spotkanie uczestników na przystanku MZK przy ul. Starotoruńskiej (obok kościoła) o godz. 9.15.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!