Prezydent Gulewski

i

Autor: Grzegorz Adamczewski

Miasto

Absolutorium dla prezydenta Torunia. Decyzję poprzedziła długa dyskusja

2024-06-21 10:07

Zgodnie z wymogami ustawy, co najmniej raz w roku do 31 maja roku następującego po roku budżetowym zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy, a rada rozpatruje go na tej samej sesji, podczas której udzielane jest absolutorium prezydentowi.

Tegoroczny raport

Tegoroczny raport został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Torunia, która rekomendowała udzielenie Prezydentowi Miasta Torunia wotum zaufania. Jak podkreślił pełniący tę funkcję od maja 2024 r. prezydent Paweł Gulewski, raport o stanie miasta w większości dotyczy okresu zarządzania miastem przez prezydenta Michała Zaleskiego, niemniej dziękuje radzie za zaufanie, ponieważ jako ówczesny zastępca prezydenta również miał wpływ na podejmowane w tym okresie decyzje.

Głosowanie radnych

Radni głosowali następnie nad przyjęciem kolejnych dokumentów: sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2023, które przedstawiła skarbniczka miasta Aneta Pietrzak. Oba dokumenty były badane przez biegłego rewidenta, a następnie pozytywnie oceniła je Regionalna Izba Obrachunkowa.

Jak podkreśliła pani skarbnik, w minionym roku udało się zrealizować większość zaplanowanych miejskich inwestycji (lub ich etapów), m.in. zakończyć ogromny projekt komunikacyjny BiT City wraz z budową nowej linii tramwajowej na tzw. Jar, wybudować nową szkołę na lewobrzeżu, zmodernizować szereg dróg czy urządzić wiele nowych terenów zieleni.

Finanse miasta

Budżet Torunia w ubiegłym roku wynosił 1 mld 560 mln zł, a wydatki wyniosły 1 mld 603 mln zł. Jednak planowany deficyt budżetowy w wysokości 140 mln zł udało się ostatecznie zmniejszyć aż o 97 mln zł - do 43 mln zł, także dzięki pozyskaniu dodatkowych wpływów, m.in. ze sprzedaży nieruchomości. Po bardzo trudnym finansowo roku 2022 (zmiany w finansowaniu samorządów, wojna w Ukrainie), w 2023 r. miastu udało się wypracować 141 mln zł tzw. nadwyżki operacyjnej. Co warto zauważyć, na rok 2023 przypadł przełom starej i nowej perspektywy unijnej, stąd 80 proc. funduszy zewnętrznych pozyskanych na miejskie inwestycje pochodziło z funduszy krajowych. 

Zarządzanie finansami miasta w minionym roku podsumował też odpowiadający za nie w 2023 r. prezydent Michał Zaleski. Podkreślił, że miasto jako priorytet traktowało inwestycje, w tym budowę dróg i mieszkań komunalnych, a także sprawy społeczne, wsparcie osób niepełnosprawnych, seniorów i dzieci. Gmina finansowała programy profilaktyki zdrowotnej, zapewniała płynne działanie placówek oświaty, inwestowała w sport i nowoczesną gospodarkę odpadami. W bardzo trudnym czasie troską władz miasta było dbanie o stabilny budżet miasta.

Bardzo dziękuję, Panie i Panowie Radni, za to dzisiejsze zgodne głosowanie, które podsumowuje, co już wielokrotnie dzisiaj podkreślaliśmy, dwie nachodzące na siebie kadencje odpowiedzialności za zarządzanie miastem – powiedział prezydent Torunia Paweł Gulewski.