Trudna sytuacja ekonomiczna miasta, wzrost bezrobocia, zła kondycja toruńskich firm, a wszystko przez koronawirusa - czy w takiej sytuacji należy budować w Toruniu Europejskie Centrum Filmowe Camerimage? Trzeba zrewidować te plany, a najlepiej od tej inwestycji odstąpić - apeluje w swoim liście poseł Robert Kwiatkowski do wicepremiera i ministra kultury Piotra Glińskiego.
(...)Wnioskuję do Pana jako poseł okręgu wyborczego, którego największym miastem i wielkim skarbem jest Toruń, o ponowne przeanalizowanie celowości utworzenia ECFC i budowy jego siedziby. Proszę o aktualną analizę uwzględniającą najnowszą sytuację ekonomiczną miasta Toruń, finanse państwa, a także rozwój sektora targów, wystaw i konferencji w dobie pandemii koronawirusa. Od 29 września 2019 r. gdy Pan Premier w Ratuszu Staromiejskim podpisywał umowę, na mocy której w Toruniu, ma powstać Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE, diametralnie zmieniły się warunki w Toruniu, w Polsce i świecie. Odpowiedzialność wymaga, by wziąć je pod uwagę i dokonać korekty, zanim będzie na to za późno (...)
Przypomnijmy, budowa ECFC to 600 milionów złotych. Ma to być instytucja o charakterze państwowym. Toruń przeznacza 200 milionów, pozostałe dwie trzecie środków Skarb Państwa. Do końca czerwca rząd ma podjąć decyzję w sprawie współfinansowania. Toruń swoją "część" zapewnił zgodą i uchwałą radnych w lutym tego roku. Miasto przekazało również grunt. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
O komentarz do listu i sytuacji poprosiliśmy prezydenta Torunia Michała Zaleskiego.
W całej Europie, a i w Polsce także, myśląc o tym, jak znaleźć sposób na w miarę łagodne wyjście z tego kryzysu gospodarczego, jaki sprowadził do nas koronawirus, szuka się pomysłów na inwestycje i rozwój gospodarczy. Wiele z nich jest już w Polsce zapowiadanych. Sądzę, że i ta wspólna inwestycja rządu polskiego i miasta Torunia może być zrealizowana.
Europejskie Centrum Filmowe Camerimage ma powstać na Jordankach do 2025 roku. Będzie to państwowa instytucja kultury, zajmująca się organizacją festiwalu Camerimage, wydarzeń filmowych o międzynarodowej skali i całoroczną działalnością (m.in. edukacyjną, warsztatową) o takim właśnie branżowym charakterze.