Przypomnijmy, że 6 kilometrów torów, które mają pojawić się przy okazji tej inwestycji połączy Osiedle JAR z ścisłym centrum Torunia. Nowa linia przebiegać będzie od placu NOT, przez Szosę Chełmińską, Długą, Legionów, Watzenrodego aż do Strobanda. Takie skomunikowanie północnej części Torunia ma zachęcić także mieszkańców do przesiadania się w alternatywną formę podróżowania, która jest przy okazji ekologiczna i często szybsza. Prace na całej linii prowadzą dwie firmy. Od centrum do przejazdu kolejowego przy ulicy Legionów projektem zajmuje się Balzola Polska, zaś pozostałą, północną - Intop Warszawa. Koszt inwestycji to około 190 milionów złotych.
- Budowa nowej linii tramwajowej rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku równolegle w pięciu punktach miasta. Na pierwszy ogień poszła często długo trwająca i jednocześnie mało widoczna przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego. Obecnie te działania są już niemal zakończone i roboty koncentrują się na budowie przyszłego torowiska oraz układu I tak wzdłuż ul. Watzenrodego, na odcinku pomiędzy ul. Hubego a ul. Strobanda, prace są najbardziej zaawansowane. Zakończono tam korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko, wylewanie szalunków do montowania słupów trakcyjnych, ułożono warstwy stabilizacji oraz podbudowę z kruszywa łamanego. Wyłożono matę wibroizolacyjną i wylano warstwę dolną płyty torowej na obu torach na całej długości tego odcinka. Obecnie trwa układanie i mocowanie szyn drogowego – wyjaśnia prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, Zbigniew Wyszogrodzki.
Większość prac dotyczyła korytowania i przygotowywania nawierzchni pod przyszłe torowisko. Pomiędzy ulicami Grasera a Strobanda już można zobaczyć szyny, które są sukcesywnie układane. Na ul. Długiej, na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Mohna, przebudowano większość sieci podziemnych. Przygotowywany jest także grunt pod chodniki, ścieżkę rowerową czy parking. Na odcinku od Mohna do Ronda Czadcy przygotowywany jest system zasilania słupów oświetleniowych.
Polecany artykuł:
Na al. 700-lecia Torunia przebudowano większość kolizji sieci podziemnych oraz wybudowano kanalizację deszczową. Niemal gotowe są krawężniki oraz wyspa. Ten odcinek w ciągu najbliższych dni ma być dostępny dla ruchu, by zminimalizować utrudnienia przy kolejnych etapach prac w tej części inwestycji.
Przypomnijmy, że cały projekt to osiem zadań. Oprócz budowy linii tramwajowej na Osiedle JAR to także np. zakup autobusów czy tramwajów oraz modernizacja torowisk. Jego wartość to ponad 400 mln złotych, z czego ponad połowa pochodzi z unijnego dofinansowania. Linia ma być gotowa w maju 2023 roku. O poszczególnych etapach tej inwestycji przeczytacie w naszym artykule poniżej.
Polecany artykuł: