Nowa linia na Jar będzie stanowiła aż 20% wszystkich torów w Toruniu. Będzie ona biegła od placu NOT, przez Szosę Chełmińską, Długą, Legionów, Polną, Ugory, Watzenrodego aż do Strobanda, gdzie znajdować się będzie pętla tramwajowa. To ponad 11 kilometrów pojedynczego toru.
Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty” - powiedział prezes MZK w Toruniu, Zbigniew Wyszogrodzki
Prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich odbywał będzie się w północnej części Torunia. Będzie obejmował obszar od przejazdu kolejowego przy ulicy Legionów od Polnej aż do Strobanda. Prace potrwają od września do kwietnia 2022 roku.
Równolegle prace będą prowadzone bliżej centrum - od Szosy Chełmińskiej, a konkretnie od alei 700-lecia do ulicy Długiej (na wysokości Mohna). Mają one potrwać od września do marca 2022 roku.
Wykonawcą nowej linii tramwajowej zostały firmy Balzola Polska i Intop Warszawa. Łączna wartość inwestycji to 400 milionów, z czego połowa pochodzi z unijnego dofinansowania. Prace mają ruszyć na przełomie września i października, potrwają do maja 2023 roku.