Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego oficjalnie został otwarty 1873 roku. Do lat 30. XX wieku pełnił rolę przeprawy dla pociągów, pojazdów osobowych oraz pieszych. Konstrukcję z czasem odciążył most im. Józefa Piłsudskiego. Przeprawa, która dziś jest używana wyłącznie dla ruchu kolejowego była dwukrotnie wysadzona w czasie wojny. Za pierwszym razem we wrześniu 1939 roku, potem jeszcze 6 lat później.
To właśnie z przełomu 1939 a 1940 pochodzą najnowsze zdjęcia, które udało się pozyskać przez Archiwum Państwowe w Toruniu. Mamy na nich ciężką prace budowniczych, którzy zmagali się z żelazną konstrukcją, zamarzniętą Wisłę, która ułatwiała pracę oraz historię o tym jak na nowo most im. Ernesta Malinowskiego rósł. Wszystko to możemy oglądać dzięki darowiźnie od Dirka Ehrlichmanna, który odnalazł w archiwum swojego ojca cały album. Niemiec prawdopodobnie był inżynierem na budowie w trakcie zimy z przełomu 1939 i 1940 roku.
Zdjęcia z albumu można oglądać w placówce Archiwum Państwowego w Toruniu przy Placu Rapackiego. Wystarczy zamówić rewers. W archiwum prywatnym Dirka Ehrlichmanna znalazły się także zdjęcia mostu kolejowego w Mogilnie, które również zostały przekazane w odpowiednie ręce.