roboty drogowe

i

Autor: Krystian Janik

Prace i remonty

Budowa Trasy Staromostowej. Będzie zewnętrzny nadzór archeologiczny

2025-02-08 17:33

Prezydent Torunia, Paweł Gulewski, zdecydował o objęciu budowy Trasy Staromostowej zewnętrznym nadzorem archeologicznym. Choć miasto nie miało takiego obowiązku, uznano, że teren w rejonie Chełmińskiego Przedmieścia, w pobliżu cmentarza św. Jerzego, może kryć cenne pozostałości historyczne.

Możliwe cenne znaleziska historyczne w czasie robót

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Toruniu został zapytany, czy inwestor wystąpił o uzgodnienie koniecznych działań archeologicznych na terenie budowy Trasy Staromostowej. Okazuje się jednak, że realizacja tego projektu odbywa się na podstawie decyzji ZRiD wydanej w 2010 roku, która nie nakłada takiego obowiązku. Jak wyjaśniła kujawsko-pomorska wojewódzka konserwator zabytków, Izabela Brzostowska, służby konserwatorskie mogą jedynie monitorować prace i interweniować, jeśli w trakcie robót odkryte zostaną zabytki archeologiczne lub istotne warstwy kulturowe.

Nadzór archeologiczny konieczny

Kwestia obecności archeologa podczas budowy wzbudziła zainteresowanie prof. Wojciecha Chudziaka, członka Rady Dziedzictwa Kulturowego Torunia oraz szefa Instytutu Archeologii UMK. Zadeklarował on, że temat ten zostanie omówiony na posiedzeniu Rady, ponieważ uważa nadzór archeologiczny w tym miejscu za konieczny.

Decyzję o objęciu inwestycji takim nadzorem podjął prezydent Torunia, Paweł Gulewski. Jak poinformował rzecznik magistratu Marcin Centkowski, zewnętrzny nadzór archeologiczny zostanie wdrożony z uwagi na dziedzictwo historyczne miasta oraz wcześniejsze badania prowadzone w tej okolicy. Za wybór wykonawcy odpowiedzialny będzie Miejski Zarząd Dróg. Warto zaznaczyć, że zgodnie z umową także firma realizująca budowę powinna zapewnić obecność archeologa podczas prac ziemnych.

Zaniedbany teren od dawna czekał na przebudowę

Obecnie teren za miejskim targowiskiem stanowi nieutwardzoną drogę w złym stanie. Planowana inwestycja od dłuższego czasu budziła dyskusje wśród mieszkańców i różnych środowisk społecznych. Część osób postulowała ograniczenie jej do dwóch pasów, natomiast inni opowiadali się za czterema, argumentując, że cały układ drogowy od Szosy Chełmińskiej do mostu im. Piłsudskiego został zaprojektowany jako szeroka arteria.

Prezydent Gulewski podkreślił, że - w Toruniu idziemy za trendami europejskimi i światowymi, które mają na celu uspokojenie ruchu samochodowego. Trasa Staromostowa jest pierwszym widocznym działaniem w tym kierunku, wypracowanym przy udziale wszystkich interesariuszy tego procesu. W efekcie zapadła decyzja, by nowa droga miała po jednym pasie w każdą stronę, z dodatkowymi drogami serwisowymi zapewniającymi dojazd do targowiska i miejsc parkingowych.

Przygotowanie pod większe prace

Obecnie wykonawca zajmuje się wycinką drzew kolidujących z budową. W ramach pierwszego etapu prac zamknięto dla ruchu i parkowania gruntowy odcinek drogi od ul. Gałczyńskiego do wjazdu na targowisko od strony ul. Dekerta. Wcześniej, zwłaszcza w dni targowe, parkujące tam samochody tworzyły nieformalny parking dla około 200 pojazdów. Miejski Zarząd Dróg zaleca teraz korzystanie z bezpłatnych parkingów przy Izbie Przemysłowo-Handlowej i Cinema City oraz płatnych miejsc postojowych w pobliżu targowiska od strony Szosy Chełmińskiej.

Handlujący na targowisku obawiają się, że w trakcie budowy liczba klientów zmaleje, ponieważ ograniczona liczba miejsc parkingowych może zniechęcić część osób do przyjazdu na zakupy.

W nadchodzących tygodniach wykonawca przystąpi do przebudowy fragmentów sieci wodociągowej na odcinku od ul. Gałczyńskiego do placu Niepodległości (ul. Czerwona Droga). W związku z tym ruch pojazdów w tym rejonie będzie ograniczony do jednego pasa.