Uczniowie z Ukrainy w regionie
Odpowiedź w tej sprawie otrzymaliśmy od Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy delegatura we Włocławku (ul. Brzeska 8). Dowiedzieliśmy się, że do włocławskich szkół podstawowych uczęszcza (na dzień 31 grudnia 2022 roku) 198 uczniów z Ukrainy, zaś do szkół ponadpodstawowych 27. Liczba dzieci w szkołach i danych ośrodkach miejskich jest zmienna ze względu na migrację rodzin. Niektóre rodziny odnalazły bezpieczną przystań, mieszkanie i pracę, inne z różnych względów zmieniają miejsce pobytu.
Uczniowie z Ukrainy zostali objęci normalnym programem edukacyjnym jak dla wszystkich dzieci. Podobnie, jak każdemu uczniowi, przysługuje im pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Ponadto dzieciaki mają możliwość podszkolenia języka polskiego w zależności od poziomu. Zajęcia z języka polskiego prowadzone są w grupach nie większych niż 15 osób, w wymiarze 6 godzin lekcyjnych tygodniowo. Jest to więc nauka stosunkowo intensywna. Bezpłatna nauka języka polskiego została zaplanowana na 24 miesiące. Istnieje też możliwość udziału w lekcjach wyrównawczych i dodatkowych.
Jaka jest sytuacja dzieci z Ukrainy?
Kuratorium wskazuje, że dzieci często tęsknią za rodziną pozostawioną na Ukrainie. Podobnie jak polskie dzieci reprezentują różne style zachowania: wyciszenie, zagubienie, agresja, normalność. Co jest pozytywną oznaką, chętnie włączają się w życie szkoły i starają się szybko pokonywać bariery językowe. Właściwie wszystkie dzieci rozumieją mowę polską.
Polscy rówieśnicy i nauczyciele
Polscy rówieśnicy bardzo dobrze i ciepło przyjęli kolegów i koleżanki z Ukrainy. Kadra pedagogiczna dba, aby każde dziecko ukraińskie miało swojego szkolnego opiekuna, który pomaga w adaptacji do nowych warunków. Polscy rówieśnicy chętnie pomagają także w rozwiązywaniu problemów w szkole i poza nią. Nauczyciele zaś organizują pomoc koleżeńską oraz wspierają uczniów z Ukrainy w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej. Inicjują i organizują również na ich rzecz działalność charytatywną.
Kuratorium dodaje, że stworzenie możliwości pobytu i rozwoju dzieci dotkniętych wojną w środowisku szkolnym sprzyjającym zaspokojeniu podstawowych potrzeb rozwojowych dzieci pomaga im odnajdywać się w nowej sytuacji.