Coraz częściej wybieramy zakupy online ze względu na ich wygodę i dostępność atrakcyjnych ofert na różnych platformach internetowych. Jednak warto pamiętać, że internetowa przestrzeń handlowa może być także miejscem działalności oszustów.
Przykładem jest historia 46-letniej mieszkanki gminy Lubicz, która w środę (7 lutego) zawiadomiła funkcjonariuszy z komisariatu w Dobrzejewicach o tym, że padła ofiarą internetowych przestępców.
Funkcjonariusz, który przyjął zgłoszenie, ustalił, że kobieta wystawiła przedmiot na jednej z platform aukcyjnych w internecie. Po pewnym czasie skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem. Potencjalny nabywca przesłał jej wiadomość zawierającą link.
Niczego niepodejrzewająca 46-latka kliknęła w odnośnik i podała swoje dane logowania do bankowości internetowej na wygenerowanej stronie, myśląc, że loguje się na swoje konto. Szybko zdała sobie sprawę, że oszczędności zniknęły z jej rachunku bankowego, tracąc w ten sposób blisko 15 tysięcy złotych. Śledczy aktualnie zbierają materiał dowodowy w tej sprawie.
Co robić, aby nie paść ofiarą oszustów?
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal internetowy.
- Nie przenoś rozmów na inne platformy komunikacyjne, warto także utrzymywać korespondencję z kupującym lub sprzedawcą.
- W przypadku otrzymania oferty e-mailem, SMS lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej, unikajmy otwierania dołączonych linków.
- Przed dokonaniem zakupu zawsze sprawdzajmy wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie aukcje oraz opinie innych kupujących.
- Przy dokonywaniu płatności e-przelewem, po przekierowaniu na stronę banku, zawsze upewnijmy się, że to oryginalna witryna.