To był pierwszy toruński most. Działał przez wielki, miał wielkie znaczenie [GALERIA]

2025-07-15 15:24

Pierwszy stały most w Toruniu był nie tylko ważnym osiągnięciem technicznym swojego czasu, ale i świadectwem potęgi gospodarczej oraz strategicznego znaczenia miasta. Był to most drewniany, zbudowany na Wiśle, który przez kilka stuleci stanowił kluczowy węzeł komunikacyjny i handlowy w tej części Europy.

  • Most powstał w latach 1497-1500 i funkcjonował do 1877 roku, kiedy spłonął.
  • Był jedną z najdłuższych drewnianych przepraw w Europie, górującą długością nawet nad mostami w Krakowie.
  • Stanowił kluczowy szlak handlowy oraz strategiczny punkt militarny, wielokrotnie odbudowywany po zniszczeniach.

Ważny punkt dla Torunia. Dawny drewniany most na Wiśle

Pierwszy stały most w Toruniu był prawdziwym cudem inżynierii swojej epoki. Powstał u schyłku XV wieku i przez prawie 400 lat stanowił serce komunikacyjne miasta oraz ważny punkt na handlowej mapie Europy. Choć już nie istnieje, jego historia wciąż rozpala wyobraźnię i przypomina o dawnej potędze Torunia.

Poważna przeprawa

Most drewniany w Toruniu został zbudowany w latach 1497–1500 z inicjatywy rady miejskiej. Była to imponująca konstrukcja, oparta na setkach drewnianych pali wbitych w dno Wisły, która od samego początku spełniała rolę kluczowej przeprawy dla kupców, mieszkańców i wojsk. Oficjalne otwarcie mostu nastąpiło w roku 1500, co natychmiast ułatwiło handel na szlaku z południa Polski do portów bałtyckich.

Przez kolejne stulecia most był wielokrotnie niszczony przez powodzie, zatory lodowe, a także działania wojenne, jednak zawsze go odbudowywano. Jego strategiczne znaczenie było nie do przecenienia, pozwalał Toruniowi kontrolować ważny odcinek Wisły i czerpać z tego niemałe dochody.

Konstrukcja mostu była wyjątkowa także pod względem długości. Przewyższała ówczesne mosty w Krakowie i należała do najdłuższych drewnianych przepraw w Europie.

Koniec drewnianych konstrukcji

Niestety w lipcu 1877 roku wielki pożar doprowadził do ostatecznego zniszczenia mostu, a dwa lata później, w 1879 roku, rozebrano jego pozostałości. Zakończyło to trwającą niemal 377 lat historię tej niezwykłej budowli, która przez wieki była wizytówką i dumą Torunia.

Ciekawostka na temat mostu

Most miał wbudowane specjalne „ławy” dla celników i straży miejskiej, którzy pilnowali ruchu oraz ściągali opłaty mostowe, czyli myto. Dzięki temu Toruń czerpał znaczne dochody z kupców przewożących towary przez Wisłę. Przeprawa stała się więc nie tylko sercem handlu, ale i źródłem stałych wpływów do miejskiej kasy. Mówi się, że most był „złotą kurą” toruńskiego samorządu przez setki lat.

Pierwszy toruński most drewniany to nie tylko ważny element infrastruktury minionych wieków, ale również symbol dawnego bogactwa, przedsiębiorczości i znaczenia Torunia na mapie Europy. Choć dziś nie możemy przejść jego deskami nad nurtem Wisły, wciąż przyciąga uwagę historyków, archeologów i turystów, którzy próbują wyobrazić sobie, jak wielkie wrażenie musiał robić w czasach swojej świetności.