Duże pieniądze na kompleksową modernizację
Rozbudowa ul. Olsztyńskiej w Toruniu otrzymała najwyższe w historii miasta wsparcie z rezerwy subwencji ogólnej na inwestycje drogowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznało na ten cel 53 mln zł, co przewyższyło wcześniejsze dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł, uzyskane na modernizację mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Szacunkowe koszty
Koszt zoptymalizowanej inwestycji oszacowano w grudniu 2024 r. na 145 mln zł. Ceny ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 11 marca 2025 r. mieszczą się jednak w przedziale od 103 do 132 mln zł, co wskazuje na znaczną rezerwę w budżecie zadania. W miejskim planie finansowym zabezpieczono na ten cel 45 mln zł na 2025 r., a w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2026–2028 zapisano dodatkowo 55 mln zł.
Około 100 mln zł planuje się pokryć finansowaniem zwrotnym, w tym częściowo preferencyjną pożyczką w wysokości 51,4 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. Dotacja z budżetu państwa pozwoli uzupełnić środki niezbędne do rozstrzygnięcia przetargu i ograniczy skalę zadłużenia.
Oferty od firm, które chcę przeprowadzić prace
16 czerwca 2025 r. otwarto siedem ofert na realizację inwestycji. Najniższą cenę, blisko 103 mln zł, zaproponowało konsorcjum Balzola Polska sp. z o.o. i Lantania SA. Obecnie trwa ich weryfikacja formalno-prawna. Jeśli zakończy się pozytywnie, wykonawca zostanie wezwany do przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Na złożenie tych dokumentów przewidziano co najmniej 10 dni od dnia doręczenia wezwania.
Co dokładnie obejmuje modernizacja ul. Olsztyńskiej?
Zakres inwestycji obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek ul. Olsztyńskiej – od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych Torunia w ciągu DK15. Przewiduje się budowę dwóch jezdni o szerokości 7 m (po dwa pasy ruchu), wiaduktu z kładką pieszo-rowerową nad linią kolejową nr 27, rozbiórkę istniejącej nawierzchni, wykonanie chodników i ścieżek rowerowych, dróg dojazdowych oraz nowego oświetlenia.
Zaplanowano również budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Ceramicznej i Nowego Przelotu, przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z jej konserwacją, ekranów akustycznych oraz przebudowę sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, energetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.
Dokumentacja projektowa była przygotowywana już w 2015 r., a w ostatnich miesiącach przeprowadzono jej optymalizację, w granicach obowiązujących decyzji administracyjnych i ZRiD-u, w szczególności pod kątem włączenia ulicy w istniejący układ drogowy.