Nowy wiadukt na miejscu starego
Nowy wiadukt w Terespolu Pomorskim powstaje w miejscu starego. Wykonawca, spółka Marbro z Gdańska, wyburzyła już stary obiekt i przeprowadziła część robót ziemnych, które umożliwiły wjazd palownicy - sprzętu do wzmocnienia gruntu pod nowe przyczółki. Równocześnie w zakładzie wykonawcy powstają stalowe elementy konstrukcji nowego pomostu. Wszystkie zostaną zespolone na placu budowy, co usprawni kolejny etap prac.
Jak będzie wyglądała nowa konstrukcja?
Wiadukt będzie konstrukcją jednoprzęsłową o długości około 48 metrów. Na wiadukcie o szerokości blisko 15 metrów znajdzie się także ciąg pieszo-rowerowy, który połączy odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt zyska odwodnienie, bariery oraz balustrady, a jego nośność wyniesie 40 ton. Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160 km/h.
Terminy robót?
Wykonawca na realizację prac ma 15 miesięcy, do których nie wlicza się okresu zimowego (15 grudnia-15 marca). Wszystkie roboty mają być ukończone wiosną przyszłego roku. Po odbiorach będą objęte siedmioletnią gwarancją. Inwestycja o wartości ponad 15 mln złotych finansowana jest z budżetu samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.
Modernizują też drogi w regionie
Na początku kwietnia 2023 roku ruszyły modernizacje dwóch odcinków drogi wojewódzkiej nr 240:
- Bysław-Lubiewice (powiat tucholski, długość 3 km, wartość zadania 6,07 mln zł, wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg SA ze Starogardu Gdańskiego),
- Franciszkowo-Błądzim (powiat świecki, długość 1,7 km, wartość zadania 3,28 mln zł, wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kozłowa w powiecie świeckim).
Poza położeniem nowej nawierzchni, wzmocnieniem konstrukcji oraz poprawą odwodnienia, budowane są nowe przystanki, a pobocza utwardza się kruszywem. Inwestycje połączono z wymianą barier i słupków prowadzących oraz wykonano nowe oznakowanie pionowe i poziome. Zakończenie wszystkich robót i odbiory planowane są w wakacje. Wartość obu zadań finansowanych również z budżetu samorządu województwa to ponad 9 mln złotych.