W Aleksandrowie Kujawskim jest najdłuższy dworzec kolejowy w całej Europie! Co będzie z nim dalej?
Dworzec kolejowy w Aleksandrowie Kujawskim mierzy 195,5 metra i jest uznawany za najdłuższy budynek dworcowy w Europie. Choć jego wielkość imponuje, stan techniczny budynku pozostawia wiele do życzenia. Tynk odpada, a wnętrze w większości pozostaje puste, mimo że całkowita powierzchnia obiektu wynosi około 7000 m². Zaledwie niewielka część budynku jest użytkowana.
Zniszczona konstrukcja od lat stanowi problem dla lokalnych władz, które przejęły ją od kolei w 2008 roku. Po częściowym remoncie, który kosztował około 7 milionów złotych, dalsze prace zostały wstrzymane, a samorząd zrezygnował z kontynuacji renowacji. Ostatecznie, miasto nawiązało rozmowy z Grupą Arche, specjalizującą się w renowacji historycznych obiektów.
Dwa zespoły robocze opracowują procedury przekazania budynku Grupie Arche za symboliczną złotówkę.
nieznana przyszłość historycznego obiektu
Obecnie, konkretne plany dotyczące przyszłości dworca są nieznane, jednak przypuszcza się, że Grupa Arche przekształci go na hotel, jak miało to miejsce w przypadku innych renowacji w Polsce. Część budynku, szczególnie jego środkowa część, ma zachować funkcje publiczne – nadal będą się tam mieścić m.in. straż miejska, biblioteka oraz uniwersytet trzeciego wieku. Reszta przestrzeni zostanie zagospodarowana komercyjnie przez Grupę Arche.
Szukanie finansowania dworca nie powiodło się
Warto dodać, że miasto próbowało w przeszłości znaleźć źródła finansowania na kontynuację remontu, zwracając się m.in. do ministerstw, jednak nie udało się zdobyć wystarczających funduszy. Dodatkowo, próby partnerstwa publiczno-prywatnego również nie przyniosły rezultatów.
W 2023 roku miasto rozważało możliwość zwrotu budynku PKP S.A., ale koszty szacowane na 150 mln zł okazały się zbyt wysokie, co ostatecznie skłoniło władze do współpracy z Grupą Arche.
Zobaczcie współczesne i historyczne zdjęcia dworca kolejowego w Aleksandrowie Kujawskim
Historia dworca w Aleksandrowie Kujawskim
Dworzec kolejowy w Aleksandrowie został wybudowany w 1862 roku. W jego wnętrzach znajdowały się różnorodne pomieszczenia, w tym biuro ruchu kolejowego, stacja telegrafu międzynarodowego, sala rewizji celnej, urząd pocztowy, bufet, przestronna poczekalnia oraz pokoje gościnne. Z powodu rosnącego handlu między Rosją a Prusami, stacja była rozbudowywana, co miało miejsce w 1870 roku oraz około 1900 roku.
Imponujący wygląd budynku zawdzięcza się wizycie cara Aleksandra II, którego obecność skłoniła do przebudowy istniejącego klasycystycznego gmachu w stylu neorenesansu francuskiego. Przekształcono go w luksusowy dworzec, w którym powstało okazałe południowe skrzydło, a północne skrzydło zostało przeznaczone na reprezentacyjne apartamenty dla ważnych gości, typowe dla dworców pierwszej klasy. W tych apartamentach, 4 września 1879 roku, car spotkał się z cesarzem Niemiec, Wilhelmem I.
Dworzec był kluczowym punktem na granicy Królestwa Polskiego i Rosji z Prusami, pełniąc ważną rolę zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym. Obsługa była na najwyższym poziomie, a stacja słynęła z luksusowych usług. W okresie międzywojennym, po zniesieniu granicy państwowej, dworzec stracił swoje znaczenie, stając się zwykłym przystankiem kolejowym i tak rozpoczął się jego powolny upadek.