Kolejne miejscowości w województwie kujawsko-pomorskim będą mogły odetchnąć od tranzytowego ruchu. Szkopuł w tym, że nie wcześnie, bo umowy podpisane dziś w urzędzie marszałkowskim w Toruniu dotyczą bardzo wczesnych etapów prac. Umowy podpisano z wykonawcami opracowań projektowych pięciu nowych tras: Lisewa (powiat chełmiński), Łysomic i Chełmży (oba w powiecie toruńskim), Sępólna Krajeńskiego oraz Radzynia Chełmińskiego (powiat grudziądzki). W budowie jest już obwodnica Lubrańca (powiat włocławski).
Tak naprawdę, każda z nich ma inny plan realizacji, ponieważ na innym etapie jest. I tak jak Lisewo ma już decyzję środowiskową, tak naprawdę teraz będziemy uzyskiwać zezwolenie inwestycji realizacji drogowej. Tak na przykład Łysomice i Chełmża to są dopiero pierwsze przymiarki, a więc pierwsze koncepcje, czyli trzeba znaleźć korytarz środowiskowy, techniczny i społeczny, akceptowalny przez wszystkie strony - poinformował Przemysław Dąbrowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Wójt gminy Łysomice Piotr Kowal nie kryje nadziei, że nowa trasa drogi wojewódzkiej numer 552 pozwoli na choćby częściowe uspokojenie ruchu w silnie uprzemysłowionej okolicy.
Chodzi o wyznaczenie nowego korytarza, który odseparuje ten ruch ciężarowy i go upłynni w kierunku Ostaszewa. Wszystko zależy od środków, które się na to przeznaczy. Samo wyznaczenie to jest jedno, drugim elementem jest sfinansowanie całego przedsięwzięcia - mówił Piotr Kowal, wójt gminy Łysomice.
Nowe obwodnice oraz inwestycje drogowe są elementem szerszego programu modernizacji i rozbudowy sieci drogowej w województwie kujawsko-pomorskim. Na ten temat wypowiadał się marszałek Piotr Całbecki.
W wielu miastach nie ma możliwości przebudowy dróg w sposób zapewniający bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego decydujemy się na obwodnice. Zlecenie ważnych inwestycji nie byłoby możliwe bez współpracy z samorządami lokalnymi. To bardzo ważne, że już na wstępnym etapie wspólnie przygotowujemy i finansujemy te zadania. Dokumentacje ułatwią również pozyskiwanie kolejnych środków zewnętrznych. Udało się nam już zapewnić finansowanie budowy nowych obejść Brodnicy, Rypina i Tucholi. Przy kolejnych obwodnicach wykorzystamy też nasze środki unijne z nowej perspektywy na lata 2021-27 - przekazał marszałek Piotr Całbecki.
Koszt pięciu nowych autostrad
W Urzędzie Marszałkowskim podpisane zostały umowy na przygotowanie dokumentacji dla pięciu obwodnic.
Lisewo (powiat chełmiński) - koszt: 587 tys. zł, czas realizacji: 16 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lipsus z Chełma w województwie lubelskim. Trasa ominie Lisewo od północy i będzie miała długość około 2,7 km. Przy zadaniu współpracują samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, gminy Lisewa i powiatu chełmińskiego.
Sępólno Krajeńskie - koszt: 1,49 mln zł, termin realizacji: 32 miesiące, wykonawca: Pracowania Projektowa Archidrog z Poznania, planowana długość: ponad 1 kilometr.
Łysomice (powiat toruński) - koszt: 736 tysięcy, termin realizacji: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria z Warszawy. Wspólnie z powiatem toruńskim i gminą Łysomice chcemy zbudować nowy układ komunikacyjny na północ od Torunia. Zgodnie ze wstępnymi założeniami nowa trasa ma między innymi poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane solidarnie przez trzy samorządy.
Chełmża (powiat toruński) - koszt: 841 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy. Dzięki inwestycji samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta.
Radzyń Chełmiński (powiat grudziądzki) - koszt: 595 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lispus z Chełma. Z samorządami gminy i miasta Radzynia Chełmińskiego oraz powiatu grudziądzkiego przygotowujemy się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi nr 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego.
Podpisy pod umowami złożyli dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Przemysław Dąbrowski i przedstawiciele firm projektowych: Dariusz Godlewski (Polska Inżynieria), Marcin Dobek (Lispus) i Witold Orczyński (Archidrog). W spotkaniu uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, przewodnicząca sejmiku Elżbieta Piniewska, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, radni województwa Katarzyna Lubańska, Tadeusz Pogoda, Leszek Pluciński, Jacek Gajewski i Robert Malinowski, posłanka Iwona Kozłowska oraz lokalni samorządowcy.