Będzie remont mostu kolejowego na Wiśle
28 stycznia 2025 roku zawarto kolejne porozumienie między władzami Torunia a PKP PLK. Ustalono nowy podział obowiązków w ramach trójstronnego projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni”, obejmującego także infrastrukturę dworcową oraz budowę nowych przystanków kolejowych w Toruniu. Nasze miasto i kolej podzieliły się zadaniami. O czym dokładnie mowa?
Zgodnie z nowymi ustaleniami to Toruń przejmie odpowiedzialność za budowę wiaduktu nad torami linii kolejowej 27 na ul. Olsztyńskiej, stworzenie bezkolizyjnego dojścia do stacji Toruń Katarzynka oraz aktualizację projektu wiaduktu na ul. Równinnej – zadania, które pierwotnie miały być realizowane przez kolej. W gestii miasta pozostaje także remont ul. Sowińskiego oraz rozbiórka i budowa nowego „Garbatego Mostka”.
Będzie kładka od Dworca Miasto do ul. Dybowskiej
Na mocy styczniowego porozumienia PKP PLK zobowiązało się do budowy ciągu pieszo-rowerowego łączącego dworzec Toruń Miasto z ul. Dybowską. Nowa kładka, o której powstanie zabiegano od lat, ma pobudzić komunikację między lewobrzeżną częścią miasta a centrum (na tym wybranym odcinku, który był zaniedbany).
Mieszkańcy Rudaka od dawna czekają na to rozwiązanie, które znacząco skróci czas podróży i ułatwi codzienne przemieszczanie się. Dzięki nowej trasie dotarcie do centrum zajmie zaledwie kilka minut, co może stać się ważnym impulsem rozwojowym dla tej części Torunia.
Inne zadania, które zostaną zrealizowane
Budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym to tylko część większego pakietu planów realizowanych w ramach modernizacji infrastruktury kolejowej w Toruniu. Po stronie PKP PLK zaplanowano również budowę drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego, przebudowę stacji Toruń Miasto oraz jej połączenie z ul. Sowińskiego nowym przejściem podziemnym. Remontowi poddany zostanie także odcinek między stacjami Toruń Miasto i Toruń Wschodni, a sama stacja Toruń Wschodni przejdzie gruntowną przebudowę, obejmującą m.in. unowocześnienie peronów i remont przejścia podziemnego.
Jednym z istotniejszych elementów projektu będą również prace na moście kolejowym, które obejmą naprawę torów, przyczółków, podpór, łożysk oraz renowację zabytkowych wieżyczek. Całkowity koszt tych inwestycji oszacowano na 685 milionów złotych. Budowa samej kładki to 107 mln złotych. Prace mają rozpocząć się w I kwartale 2026 roku.