- Inwestycja obejmuje odcinek o długości ok. 480 m pomiędzy ul. Dekerta a placem Niepodległości.
- Projekt oparto na analizach ruchu wskazujących zasadność jednojezdniowego układu drogowego.
- Kluczowe zmiany to rondo, nowe przejścia dla pieszych, więcej zieleni i ekologiczne rozwiązania parkingowe.
Trwają prace przy budowie Trasy Staromostowej
Na odcinku liczącym około 480 metrów od ul. Dekerta do placu Niepodległości kontynuowane są roboty drogowe związane z powstawaniem Trasy Staromostowej. Nowa organizacja ruchu została zaprojektowana w układzie jednojezdniowym, a jej kształt oparto na wynikach badań i analiz ruchu drogowego przeprowadzonych przez ekspertów z Politechniki Krakowskiej i Politechniki Bydgoskiej.
Symulacje wykonane dla perspektywy lat 2030 i 2040 potwierdziły zasadność zastosowania zwężonego przekroju drogowego, co pozwoliło na ograniczenie przestrzeni transportowej na rzecz rozwiązań bardziej przyjaznych mieszkańcom.
Co już zrobiono?
Dotychczas zrealizowano m.in. warstwy podbudowy z kruszywa, ułożono nawierzchnię bitumiczną na odcinkach Dekerta-Gałczyńskiego i Gałczyńskiego-Czerwona Droga do poziomu warstwy wiążącej, przeprowadzono frezowanie jezdni na ul. Gałczyńskiego oraz wykonano obramowania jezdni. W około 60 procentach ukończono także nawierzchnie parkingów. W najbliższym czasie przewidziane są prace związane z budową kanalizacji deszczowej, a także usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych. Równolegle wykonywane będą roboty ziemne przy jezdni serwisowej prowadzącej do ul. Sportowej.
Korzystne zmiany
Wprowadzane zmiany zakładają zwężenie ulicy do jednej jezdni z jednym pasem w każdą stronę, budowę ronda łączącego nową część miasta z Trasą Staromostową, a także utworzenie dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie ul. Gałczyńskiego i cmentarza. Zmniejszona zostanie powierzchnia utwardzona, co pozwoli na wprowadzenie większej liczby nasadzeń. Parkingi zyskają nawierzchnię z kostki przepuszczającej wodę, a przestrzeń publiczna zostanie wzbogacona o stojaki rowerowe i elementy małej architektury.
Parametry odcinka przewidują dwie drogi rowerowe o łącznej długości blisko 960 metrów, jezdnię o szerokości od 7 do 10,5 metra (lokalnie 4-8 metrów) oraz chodniki o szerokości około 2 metrów. Dzięki temu układ drogowy ma zapewnić wygodne poruszanie się zarówno kierowcom, rowerzystom, jak i pieszym.