Tramwaj na JAR

i

Autor: Wikipedia II etap budowy linii tramwajowej na os. JAR

II etap budowy linii tramwajowej na JAR. Znamy nowego wykonawcę!

2022-10-05 10:01

Budowa nowej linii tramwajowej na osiedla JAR w Toruniu budzi spore kontrowersje wśród mieszkańców. Inwestycja jest dość duża, a utrudnienia z nią związane, spore. Przeciągające się prace wcale nie napawały optymizmem. Pojawił się jednak nowy wykonawca II etapu budowy.

Od pewnego czasu mieszkańcy Torunia z niecierpliwością czekali na wynik przetargu. Zwyciężyła firma Balzola Polska Sp. z o.o. Ponadto miasto w kwietniu pozyskało zewnętrzne środki finansowe, dzięki którym nowa linia tramwajowa zostanie doprowadzona aż do ul. Heweliusza. Firma Balzola stanęła do przetargu z ofertą: 23 363 850,00 zł brutto. Była to najniższa z zaoferowanych kwot (wszystkie stawki zaproponowane przez inne firmy przedstawiamy poniżej). Urzędnicy toruńscy uznali, że wytypowana oferta jest najkorzystniejsza. Czy tylko dla tego, że jest najtańsza? Warto zapytać, cze decydenci miejscy zwracają uwagę na proponowaną jakość. Często najniższe oferty nie licują z jakościowym wykonaniem, co finalnie kończy się w sądzie lub wykonawca jest zmuszony prowadzić ciągłe naprawy. Na wszystkim oczywiście cierpią mieszkańcy. Miejmy jednak nadzieję, że historia budowy linii tramwajowej na JAR zakończy się pomyślnie.

Nowa linia tramwajowa łącząca centrum Torunia z osiedlem w północno-wschodniej części miasta powstaje w ramach projektu  „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. Obecnie realizowany projekt zakładał, że miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia br. miasto pozyskało dodatkowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (25 mln zł), które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza. Tam zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym oraz punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Na budowę II etapu ogłoszono przetarg, do którego stanęło sześć firm:

· Colas Rail Polska Sp. z o.o. z kwotą 28 528 128,01 zł brutto;

· Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 754 642,49 zł brutto;

· Progreg Infracity Sp. z o.o. z kwotą 26 335 373,79 zł brutto;

· Balzola Polska Sp. z o.o. z kwotą 23 363 850,00 zł brutto

· Intop Warszawa Sp. z o.o. z kwotą 25 457 974,20 zł brutto;

· Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor - Krak sp. z o.o. z kwotą 25 444 652,85 zł brutto.

W ramach II etapu budowy zrealizowane zostaną:

· linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1,4 tys. metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura  sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum), trzy wiaty przystankowe;

· pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;

· budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;

· dwa  przystanki na ul. Watzenrodego;

· budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;

· sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,

· nowy układ drogowy (m.in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli);

· ponad 1000 mtp torowiska zielonego.

 Zakończenie tej części inwestycji planowane jest do 30 czerwca 2023 r.