Starsza kobieta straciła górę pieniędzy. Oszczędności życia trzymała na koncie w banku

i

Autor: Pexels

oszuści

Starsza kobieta straciła górę pieniędzy. Oszczędności życia trzymała na koncie w banku

2023-10-14 16:04

72-letnia torunianka odebrała telefon. Odezwał się obcy mężczyzna. Mówił, że jest policjantem. Wystarczyło kilka zdań, by udało mu się przekonać seniorkę, że jej oszczędności są zagrożone i tylko on może je uratować.

Na telefon stacjonarny 72-letniej torunianki zadzwonił mężczyzna. Wmówił jej, że jest policjantem. Szybko przekonał też seniorkę, że może stracic wszystko, co ma na koncie bankowym, bo atakują je hakerzy.

- Oszust tak poprowadził rozmowę, że seniorka przekazała mu dane pozwalające na dostęp do jej rachunku przez internet - informują toruńscy policjanci. - W ten sposób kobieta straciła przeszło 300 tysięcy złotych - dodają.

Jak działają oszuści metodą „na policjanta”?

Teraz policjanci prowadzą w tej sprawie postępowanie i ustalają sprawców przestępstwa. Metoda działania oszustów w takich przypadkach za każdym razem jest bardzo podobna. Najczęściej wyszukują osobę, jej adres i numer telefonu w starej książce telefonicznej, po czym nawiązują kontakt. Zdarza się, że niespodziewane telefony osób podających się za wnuków, policjantów, adwokatów, pracowników instytucji państwowych, siostrzeńców czy kuzynów kończą się utratą oszczędności życia.

Jak nie dać się oszukać? Policjanci dają jasne rady:

  • jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to;
  • zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną;
  • weryfikując tożsamość osoby, która do nas dzwoni połączyć się z numerem alarmowym po uprzednim rozłączeniu rozmowy z oszustem;
  • nie dawajmy się namówić na pozostawienie pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, na wyrzucenie ich przez okno;
  • policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji, nie poprosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu;
  • nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.