Roboty drogowe

i

Autor: Google Maps/ Street View Aleja 700-lecia

Infrastruktura

W centrum Torunia powstanie nowa droga. Będzie tylko dla mieszkańców, nie dla samochodów

2024-10-11 9:48

W przyszłym roku rozpocznie się budowa brakującego odcinka Trasy Staromostowej, łączącego ulicę Dekerta z Aleją 700-lecia. Nowa droga będzie miała jedną jezdnię, a dodatkowo przewidziano budowę ronda. Eksperci twierdzą, że wprowadzone zmiany mają na celu poprawę komfortu życia mieszkańców. Inwestycja ma również zwiększyć przepustowość ruchu w tej części miasta.

Nowa droga i rondo w centrum Torunia. To poprawi ruch

Trasa Staromostowa na tym odcinku będzie miała tylko jedną jezdnię, a prędkość pojazdów zostanie ograniczona do 50 km/h. W wyniku konsultacji społecznych zaplanowano trzy przejścia dla pieszych: jedno blisko ulicy Sportowej, drugie w okolicy Uniwersamu, a trzecie przy ulicy Gałczyńskiego. Chodniki i ścieżki rowerowe pojawią się po obu stronach drogi.

Kluczowym elementem tej inwestycji będzie rondo, które powstanie między targowiskiem a terenem za Uniwersamem. Ponadto, przewidziano drogi serwisowe, które zapewnią dostęp do targowiska.

Nowy odcinek trasy ma mieć 480 metrów długości, a łącznie zaplanowano na nim 297 miejsc parkingowych. To mniej niż w pierwotnej wersji, która zakładała 328 miejsc. Miejsca postojowe rozlokowane będą w różnych punktach, w tym 74 wzdłuż drogi, 70 w pobliżu Cinema City, 25 przy biurowcu na Sportowej i 128 od strony Szosy Chełmińskiej.

Intensywność ruchu w tej części miasta

Badania ruchu w tym obszarze zostały przeprowadzone przez zespół profesora Chmielewskiego, który uznał, że przeprojektowanie trasy to trafne rozwiązanie. Obecnie podejście do projektowania ulic skupia się na potrzebach mieszkańców, pieszych i rowerzystów, a nie wyłącznie na kierowcach i zapewnianiu miejsc parkingowych. Zauważono, że podobne zmiany są wprowadzane w Krakowie, gdzie drogi dwujezdniowe często redukuje się do jednojezdniowych, podkreślając, że miasto nie powinno pełnić funkcji autostrady służącej jedynie do szybkiego przemieszczania się pojazdów.

Jak będą przebiegały prace?

Prace projektowe mają zakończyć się do 30 stycznia 2025 roku, a Balzola Polska przejmie teren budowy 10 stycznia. Tymczasowa organizacja ruchu zostanie wdrożona 13 stycznia, co umożliwi rozpoczęcie rozbiórek i przygotowań. Prace ziemne zaplanowano na 3 marca 2025. Aktualnie przewiduje się, że cała inwestycja zostanie ukończona pod koniec listopada 2025 roku.

Projekt obejmuje również rozbudowę odcinka ulicy Grudziądzkiej oraz budowę ronda przy ulicy Strobanda. Całkowity koszt tych inwestycji wyniesie 32,9 milionów złotych, z czego ponad 18 milionów przeznaczono na budowę odcinka Trasy Staromostowej.