Skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe na ul. Legionów
Miejsce przecięcia starej linii kolejowej z ulicą Legionów jest trudnym punktem na planie budowy nowej linii tramwajowej na JAR. Obecnie tory są nieczynne. Do 1992 roku, przez 80 lat, jeździły pociągi pasażerskie między Toruniem a Unisławiem. Obecnie raz na kilka tygodni kursuje tamtędy lokomotywa z cysternami do stacji paliw w Zamku Bierzgłowskim.
W ramach budowy nowej linii tramwajowej na ulicy Legionów zrezygnowano z budowy tunelu lub wiaduktu. Zdecydowano, że tory tramwajowe skrzyżują się z linią kolejową na jednym poziomie. Będzie to jedyne takie skrzyżowanie w Polsce.
Skrzyżowanie powstaje w Bydgoszczy
Skrzyżowanie jest konstruowane w firmie Cogifer w Bydgoszczy (dawniej: Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe w Bydgoszczy). Producent zajmuje się "produkcją nowoczesnych urządzeń nawierzchni kolejowej, tramwajowej i metra, w szczególności rozjazdów i skrzyżowań torów oraz urządzeń sterowania i sygnalizacji". Po zmontowaniu konstrukcji skrzyżowanie zostanie odebrane przez ekspertów z Instytutu Kolejnictwa. Montaż w Toruniu rozpocznie się w połowie kwietnia. Prace przy tym potrwają przez około miesiąc. Instalacja skrzyżowania nie wpłynie na opóźnienie budowy nowej linii tramwajowej.
Założenie techniczne skrzyżowania jest takie, że tor tramwajowy znajdzie się delikatnie powyżej toru kolejowego. Tramwaje kursujące między centrum a osiedlem JAR będą więc jakby "przeskakiwać" przez tor kolejowy.
Budowa nowej linii kolejowej na JAR ma potrwać do 31 maja. Najprawdopodobniej prace potrwają do czerwca.
Polecany artykuł: