Nowe inwestycje drogowe w województwie kujawsko-pomorskim
Poprawa bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich stanowi kluczowy element programu modernizacji infrastruktury. Jednym z głównych działań jest przekształcanie niebezpiecznych skrzyżowań w ronda, co znacząco zmniejsza ryzyko kolizji. W ramach wieloetapowego projektu zaplanowano łącznie 23 zadania, obejmujące m.in. budowę nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym, chodników oraz oświetlonych przejść dla pieszych.
Pierwszy etap prac niemal dobiegł końca
Pierwszy etap inwestycji został już częściowo zrealizowany. W Sępólnie Krajeńskim oddano do użytku rondo na drodze wojewódzkiej nr 241, a w Bysławiu (powiat tucholski) zamontowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu drogi nr 240 z trasami prowadzącymi do Cekcyna i Lubiewa. Kolejne przedsięwzięcia obejmują budowę ronda w Golubiu-Dobrzyniu, które połączy ulicę Piłsudskiego i Szosę Rypińską z drogą powiatową na Sokołowo, a także realizację podobnej inwestycji w Broniewicach na trasie wojewódzkiej nr 255.
Priorytetem w południowo-zachodniej części województwa pozostaje modernizacja drogi łączącej Pakość ze Strzelnem. W pierwszej kolejności przebudowie zostanie poddane skrzyżowanie w Broniewicach, gdzie oprócz budowy ronda planowana jest modernizacja 440-metrowego odcinka drogi. Zakres prac obejmuje również powstanie nowej drogi powiatowej prowadzącej do linii kolejowej Poznań–Inowrocław, budowę zatoki autobusowej oraz poprawę infrastruktury pieszej. W trosce o bezpieczeństwo ruchu przewidziano także montaż nowego oświetlenia oraz odwodnienia.
Kolejne inwestycje i projekty
Dodatkowe inwestycje na trasie DW 255 obejmują modernizację trzykilometrowego odcinka między Rzadkwinem a Bławatami, położonego na wschód od jezior Pakoskiego i Bronisławskiego. Procedura przetargowa jest w toku, a realizacja tego zadania ma potrwać około pół roku. Prace obejmą budowę nowej nawierzchni, poboczy, zatok autobusowych oraz oświetlonych przejść dla pieszych i przystanków.
Nowa obwodnica potrzebna
Równolegle finalizowane są przygotowania do budowy obwodnicy Trląga, która poprowadzi ruch w zachodniej części Jeziora Pakoskiego, umożliwiając ominięcie miejscowości bez konieczności wyburzeń. Wcześniej w ramach modernizacji drogi wojewódzkiej nr 255 przebudowano odcinek łączący Pakość z Jankowem, co poprawiło dostęp do terenów rekreacyjnych.
W północno-zachodniej części regionu trwają natomiast prace przygotowawcze związane z budową nowego ronda w Barcinie. Całość inwestycji finansowana jest z funduszy europejskich oraz budżetu województwa.