Koszty energii elektrycznej są kluczowe dla firmy jeśli chodzi o wpływ na ceny biletów. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity podpisało nową umowę z PKP Energetyka S.A. na dostawy energii trakcyjnej. Ceny energii są oczywiście zmienne, w ostatnich czasach jednak stale rosną. Przewoźnik liczy, że uda się wynegocjować korzystną umowę, co nie wpłynie na wzrost cen biletów. Mimo wszystko są to przypuszczenia i niczego nie da się być w 100% pewnym jeśli chodzi o koszty przejazdów. We wrześniu szacowano niestety, że trzeba będzie zapłacić za megawat dwa razy tyle ile wynosiła jego cena przed podwyżkami. Nowa umowa na dostawy energii dla PKP Intercity będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.
Wydatki związane z zakupem energii elektrycznej trakcyjnej nadal stanowią jedną z najwyższych pozycji kosztów operacyjnych związanych z uruchamianiem połączeń kolejowych przez PKP Intercity. Spółka stale prowadzi analizy i symulacje dotyczące zużycia energii elektrycznej oraz innych wydatków z tym związanych. Analizowane są także pozostałe koszty związane z prowadzoną działalnością – poinformowała Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Polecany artykuł:
PKP Intercity stara się utrzymać atrakcyjną ofertę dla pasażerów. Od kilku lat rozbudowuje sieć połączeń, której brakowało po zaniku wielu linii kolejowych w latach 90. XX wieku oraz na początku lat dwutysięcznych.
Tego lata pociągi zatrzymywały się w 414 miastach i miejscowościach, to zauważalny wzrost w stosunku do 2016 roku, kiedy tylko około 330 ośrodków miało bezpośredni dostęp do pociągów PKP Intercity. Spółka w ostatnich miesiącach rozwijała także oferty pozwalające podróżnym na zakup biletów w atrakcyjnych cenach (rozszerzenie oferty Promo na pociągi kategorii TLK i IC, wprowadzenie oferty Taniej z Bliskimi czy zmiana warunków przejazdów grupowych w pociągach TLK i IC), by zachęcić jak najwięcej osób do podróży koleją – przekazała rzecznik.
Polecany artykuł:
Firma stale zwiększa swoją efektywność energetyczną (montaż liczników energii elektrycznej, wykorzystywanie paneli fotowoltaicznych na stacjach postojowych czy Eco driving), która ma przekładać się na optymalizację kosztów kupowanej energii. Wspomniana umowa, którą PKP Intercity podpisało z PKP Energetyka S.A. zabezpiecza przed nagłym wzrostem cen na Towarowej Giełdzie Energii S.A. (TGE) spowodowanym m.in. sytuacją geopolityczną. Zgodnie z umową cena energii elektrycznej trakcyjnej jest stała przez cały 2022 rok. Obecnie spółka przygotowuje się do zakupu energii na kolejne lata.
Jak sytuacja wygląda u naszych najbliższych sąsiadów? Zapytaliśmy o to czeskie koleje (České dráhy).
Czesi nie planują ograniczać inwestycji ze względu na wzrost cen energii na światowych rynkach. Nadal będą kupowane nowe pociągi, rozwijane usługi oraz realizowane prace naprawcze. Do wielu z tych rzeczy koleje czeskie zobowiązały się już we wcześniej zawartych umowach z regionami oraz Ministerstwem Transportu Republiki Czeskiej.
W najbliższych 10 latach Czesi planują zainwestować do 100 mld koron w zakup nowych pociągów. Na początku 2022 roku do użytku oddano 110 nowych pojazdów (m.in. lokomotywy Regio Panters, Inter Jest oraz Vectron). Inwestują także w system utrzymania ruchu (zastępczy system utrzymania ruchu, autodiagnostyka pojazdów itp.) oraz zaplecze techniczne (hale remontowe w Pilznie, Brnie, Chebie oraz Ołomuńcu).
Odnośnie nowego cennika - na razie dyskutowany jest poziom cen dla kolejnego roku, wzrost cen wyniesie od 10 do 20%. Ważne jest, aby klienci nie odchodzili do transportu indywidualnego. W 2022 r. nastąpił wzrost cen energii elektrycznej o 81%, a średnich cen oleju napędowego o 33%. Wzrost kosztów energii i innych kosztów rok do roku jest rzędu miliardów koron. Nadal nie znamy ceny prądu na 2023 rok. Obecnie państwowa organizacja Správa železnik (transport pasażerski i towarowy) jest monopolistycznym dostawcą energii trakcyjnej dla wszystkich przewoźników kolejowych – poinformowała Vanda Rajnochova, rzecznik kolei czeskich.
Polecany artykuł:
Widzimy zatem, że główni przewoźnicy w regionie nie mają kłopotów finansowych, nie zrezygnowali też z planów rozwojowych. Najważniejsze dla firm jest utrzymanie klienta, a więc wszyscy będą starali się otrzymywać jak najtańszą energię trakcyjną. Warto dodać, że PKP Intercity miało bardzo dobre wyniki finansowe za ostatnie trzy lata, podobnie u naszych południowych sąsiadów. Coraz więcej obywateli korzysta z usług kolei, ma to też związek z promowaniem ekologicznej komunikacji.